מדריך פתיחת עסק

מדריך פתיחת עסק

מדריך לפתיחת עסק – פתח דבר

תהליך פתיחת עסק הוא מורכב. באמצעות מידע מקצועי ורלוונטי, אתם עשויים לגלות שהוא גם מהנה. רגע לפני ההחלטה, להלן מדריך לפתיחת עסק שיסייע בהבנת התהליך. במאמר, יינתן מידע ראשוני כיצד לפתוח עסק ברשויות ובאילו מסמכים להצטייד בטרם ההגעה לסניף. מומלץ להיעזר בשירותיו המקצועיים של רואה החשבון, כדי לחסוך זמן ולהימנע מביצוע טעויות קריטיות.

הקמה עסק ורישום ברשויות המס

בישראל קיימים שלושה מוסדות עיקריים: מע”מ, מס הכנסה וביטוח לאומי. יש להירשם בסניף המשויך לכתובת מגוריך ולהסדיר את מועד תחילת הפעילות העסקית כעצמאי. החוק מחייב רישום מיד עם התחלת הפעילות העסקית.

בשלב הראשון תידרשו להחליט איזה סוג עסק (עצמאי או חברה) אתם מעוניינים להקים. בשלב השני תידרשו להחליט לאיזה ענף פעילות (לדוגמה- מתן שירותים, קמעונאי, סיטונאי, מתווך נדל"ן וכולי.) משתייך העסק. החוק מחייב רישום מידי, לא יאוחר מיום תחילת הפעילות. ניתן להירשם לפני, אבל אסור להתחיל בפעילות עסקית משום סוג, לפני שהוסדר הנושא כנדרש וכחוק. הקמת עסק מלווה בהתנהלות שוטפת מול רשויות המס – מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי ורצוי שהאחריות תוטל על איש מקצוע מוסמך. 

בקשה לפתיחת עסק – רשות מע"מ

התחנה הראשונה היא משרדי מע"מ. השיוך למשרד מע"מ הנו לפי כתובת הפעילות העסקית. רישום כעוסק, מחייב להצטייד במסמכים הבאים:

  1. בקשה לפתיחת עסק באמצעות טופס 821 ממולא וחתום.
  2. צילום תעודת זהות + ספח או רישיון נהיגה או דרכון.
  3. צילום צ'ק או אישור על אישור ניהול חשבון בנק.
    בהערת אגב יצוין, כי ניתן לפעול באמצעות חשבון בנק פרטי, אך רצוי לפתוח בנוסף חשבון בנק עסקי שישמש לצורכי העסק בלבד וישמור על התנהלות כספית תקינה בין הוצאות הפרטיות להוצאות העסקיות.
    המהלך יועיל בהתנהלות מסודרת, שליטה ובקרה בהוצאות, ואפשרות להכיר הוצאות מימון (ריבית ועמלות בנק).
  4. חוזה שכירות במידה ושוכרים נכס עסקי לטובת הפעילות העסקית.
    אם נעשה שימוש בנכס של בן משפחה, לדוגמה: הפעלת עסק משפחתון בדירת ההורים, יש להביא מהם אישור על שימוש ללא תמורה.
  5. אם מדובר בפעילות עסקית בענף המצריך רישיון עיסוק, נדרש לצרף לבקשה את רישיון המקצוע.

ע"פ חוק מע"מ קיימת חובה להודיע למע"מ ולהירשם כעוסק מיד עם תחילת הפעילות. רק לאחר אישור מע"מ על פתיחת תיק, תימסר תעודת עוסק מורשה או אישור עוסק פטור, לפי העניין.

פתיחת עסק  – פתיחת תיק במס הכנסה

קיימת חובה לפתוח תיק גם במס הכנסה עם תחילת הפעילות העסקית ובסמוך לפתיחת התיק במע”מ.
מהן הדרישות:

  1. נדרש להגיש את הבקשה לפתיחת עסק באמצעות טופס 5329 ולשלוח בפקס למחלקת מודיעין/כרטסת בפקיד השומה המשויך לכתובת העסק, או המגורים באם מנוהל מהבית.
    בעיר תל אביב לדוגמה קיימים מספר פקידי שומה והשיוך מתבצע גם לפי סוג עיסוק.
  2. אין צורך לגשת פיזית למס הכנסה. אם כי מומלץ לצורך זירוז התהליך.
  3. מיד עם פתיחת התיק, רצוי להגיש לחולייה מרכזית בפקיד השומה, בקשה לפטור מניכוי מס במקור (או אישור ניכוי מס במקור בשיעור מופחת). 
  4. אם ישנה כוונה להעסיק עובדים, יש לציין זאת על גבי הטופס הנ"ל.
    מס הכנסה יעביר במקביל את הבקשה למוסד לביטוח לאומי לצורך פתיחת תיק הניכויים בביטוח לאומי. אין צורך בהגשת בקשה נפרדת לביטוח לאומי.

כאשר מדובר בחברה ולא ביחיד, בעל המניות/רואה החשבון בשם החברה נדרש למלא טופס 4436 (במקום טופס 5329 שמיועד לעצמאיים) ולהגישו לפקיד השומה.
ישנם מקרים בהם עצמאי יידרש בפתיחת תיק ניכויים על אף שאינו מעסיק עובדים וזאת כאשר הוא משלם לספקים סוגי תשלומים המפורטים בתקנות מס הכנסה כדוגמת תשלומים בגין שכר דירה עבור העסק.

רישום בביטוח לאומי

  1. יש למלא טופס 6101 ולהעבירו לסניף של ביטוח לאומי אליו בעל העסק משויך וזאת בהתאם לכתובת העסק או המגורים כמצוין לעיל.
  2. חשוב מאוד לשלוח את הבקשה מיד עם תחילת הפעילות ולוודא שהתקבלה אחרת לא יינתן כיסוי ביטוחי.
  3. נתוני ההכנסה שימולאו בהצהרה יקבעו את מעמד המבוטח בביטוח לאומי (עצמאי, או עצמאי שאינו עונה להגדרה), את סכום דמי הביטוח החודשיים לתשלום חודשי וכן את סכום הגמלאות במקרה של אירוע מזכה. ישנה חשיבות רבה למילוי טופס הרישום בביטוח לאומי.

מדריך לפתיחת עסק- סוף מעשה במחשבה תחילה

כדי לחסוך זמן יקר ולהימנע מטעויות, רצוי ואף מומלץ להתייעץ עם רואה חשבון בטרם התחלת את הפעילות העסקית. משרד רואה חשבון אמנון בן שושן ושות’ מלווה בהצלחה מוכחת בעלי עסקים החל משלב הקמת עסק ולאורך כל הפעילות העסקית. 

אודות משרדינו 

משרד רואה חשבון אמנון בן שושן ושות' – הנו משרד רואה חשבון בתל אביב המעניק את כל השירות הנדרש עבור עסקים החל משלב ההקמה ופתיחת עסק ולכל אורך הפעילות העסקית תוך שימת דגש על מתן שירות אישי מותאם לבעל העסק ובחינת היקף פעילותו וצרכיו. משרדינו מנוסה בתחום המיסוי הישראלי ומיסוי בינלאומי ומתחייב למיצוי כל הזכויות והטבות מס. המשרד מלווה את לקוחותיו בכל שלבי העסקה בהיבט המיסוי, החל מתכנון המס טרם ביצוע העסקה, כתיבת חוות דעת, דיונים מול רשות המסים לקבלת החלטת מיסוי ובמקרה הצורך גם ייצוג בדיוני שומה. המשרד מחויב לסטנדרטים הגבוהים ביותר של שירות, ידע מקצועי, כתיבה, ואינטגרציה בין תחומי המס השונים, לרבות הכרות עם התקינה החשבונאית. משרדינו מפרסם מידי תקופה עשרות מאמרים במגוון תחומים לרווחת הלקוחות וגולשים מזדמנים.

 

 

 

רואה חשבון אמנון בן שושן

רואה חשבון אמנון בן שושן

אודות כותב המאמר - רואה חשבון אמנון בן שושן.

שותף ומייסד משרד רואה חשבון אמנון בן שושן ושות'. בעל תואר ראשון במנהל עסקים והתמחות בחשבונאות (BA) ותואר שני עם התמחות במסים (MBA). מומחה בתחום מיסוי ישראלי ומיסוי בינלאומי, מיסוי ישראלים ברילוקיישן למדינות ברחבי העולם, התמצאות באמנות המס ודיני המיסוי הזר, תושבים חוזרים ותיקים, השקעות נדל"ן בחו"ל, מטבעות דיגיטליים, תגמול הוני ממעביד מסוג אופציות ומניות מסוג RSUS ו-ESPP, מיסוי שוק ההון, גילוי מרצון, הקמת מבני מס בינלאומיים מורכבים ובפתרונות מיסוי בקשר עם פעילותם של ישראלים במדינות ברחבי העולם ותושבי חוץ בישראל וטיפול בהחזרי מס מורכבים.

בעל ניסיון בכתיבת חוות דעת מורכבות ומייצג יחד עם צוות המשרד נישומים רבים בדיונים מול רשות המסים וקבלת החלטות מיסוי (פרה- רולינג) בתחום מיסוי בינלאומי.

אמנון אחראי לפרסומם של מאות כתבות ומאמרים בתחום המסים בעיתונות מקצועית, מרצה בכיר במוסדות אקדמיים בקורסים בתחום המסים, חשבי שכר ויועצי מס וכן מרצה בפורומים מקצועיים ובכנסים של חברות הייטק בנושא מיסוי תגמול הוני ממעביד.

אהבתם את המאמר? שתפו עם חברים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email
office 29

טופס 5329

תוכן עניינים:1 טופס 5329 – פתח דבר2 מבצע מכתבי דרישה למסירת מידע3 הסבר אודות טופס 5329 מרשות המסים4 פטור מהגשת דיווח לעולה חדש ותושב חוזר

צרו קשר

אתם מוזמנים ליצור קשר או להשאיר פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי

רישום לניוזלטר

אתם מוזמנים להשאיר פרטים ואנו נדאג לעדכן אתכם!

דילוג לתוכן