הקמת עסק – הדרך לפתיחת חשבון בנק עסקי

הקמת עסק – הדרך לפתיחת חשבון בנק עסקי

הקמתם עסק חדש? הדרך לפתיחת חשבון עסקי

פתיחת חשבון בנק עסקי – מאת רואה חשבון אמנון בן שושן.
החלטתם ליזום ולפתוח עסק משלכם? מטרת המאמר בנושא פתיחת חשבון בנק עסקי היא לספק ליזם מענה לשאלות וכלים להתמודדות בעת ביקורות בעסק ומשוכות בדרך לקבלת מימון לעסק מהבנק. אם קיים הון עצמי הדרוש להקמת העסק, או שהחלטתם לחלוק את הרעיון שלכם עם שותפים, הרי שהדרך תהיה קלה הרבה יותר.

חשבון בנק עסקי נפרד או חשבון מעורב? מוטב לפתוח חשבון בנק נפרד לעסק

חלק בלתי נפרד מספרי החשבונות של עסק החייב בניהול ספרים בשיטה הכפולה (לרוב חברות בע"מ) ע"פ אחת מהתוספות הנו גם חשבון בנק (סעיף 19 להוראות ניהול ספרים), לפיכך בעת ביקורת בעסק, שבו יש חובת ניהול חשבונות בשיטה הכפולה, חובה על בעל העסק להיעתר לבקשת המבקרים לעיין בדפי החשבון של העסק.

לעומת זאת בעל עסק החייב בהנהלת חשבונות חד צידית (לרוב עצמאיים יחידים), חשבון הבנק אינו מהווה חלק מספרי החשבונות של נישום החייב בהנהלת חשבונות בשיטה החד צידית ולכן כאשר נישום מנהל חשבון פרטי בנפרד, אין הוא חייב להציגו בפני המבקרים וזאת בכדי לכבד את זכויות הפרט. לעומת זאת כאשר נישום מחליט לנהל חשבון בנק מעורב, חשבון פרטי שבו הוא מפקיד את תקבוליו מהעסק, חובה עליו להיעתר לבקשת המבקרים לעיין בדפי חשבון זה למרות שחשבון זה משמש גם למטרות פרטיות מאחר והתקבולים העסקיים מופקדים בו. 

כמו כן, ניהול חשבון עסקי נפרד מהחשבון הפרטי יעזור לכם להתנהל טוב יותר ולהבין אילו תקבולים ואילו תשלומים משויכים לעסק בלבד. כאשר עושים שימוש בחשבון אחד מעורב (פרטי ועסקי), הדבר עלול להקשות על בעל העסק "לצבוע" את הפעולות בחשבון שמיוחסות לעסק מתוך כלל הפעולות שנעשו בחשבון וליצור הערכה שגויה של התזרים שצפוי להיכנס מהעסק. קיימים תרחישים נוספים אשר אין בידינו לצפות ולכן ההמלצה היא לנהל שני חשבונות בנק נפרדים. 

לנהל חשבון עסקי בבנק קיים או לעבור בנק? 

לאחר שקיבלתם את ההחלטה על פתיחת חשבון בנק עסקי, עולה השאלה האם לנהל את החשבון בסניף בו אתם מנהלים את חשבונכם האישי או לנצל את ההזדמנות ולעבור לבנק אחר. בנק אחר אולי יציע לכם תנאים ושירות טובים יותר מאלה הנהוגים בבנק שבו מתנהל חשבונכם הנוכחי, אך אם הנכם שבעי רצון מהבנק שלכם, זאת הכתובת הראשונה אליה מומלץ לפנות. פקידי הסניף מכירים אתכם, ולמעשה כבר הוכחתם את עצמכם וסביר כי הבנק ירצה שתנהלו את החשבון אצלו ואף יציע לכם תנאי מסגרת אשראי טובים ושיעורי ריביות נוחים. 
מומלץ לקבוע פגישה מתואמת מראש עם מנהל הסניף ולציין באופן כללי במה דברים אמורים. הדבר יאפשר לבנק לפנות לכם זמן נאות ולזמן לפגישה את בעל התפקיד הרלוונטי. 

מהי תוכנית עסקית ואיך היא יכולה לסייע בקבלת אשראי?

הצעד הראשון בהבנה הכלכלית של העסק שלכם, הוא הכנת תוכנית עסקית ברורה ומפורטת שמיועדת לפני הכל עבורכם. התוכנית תעזור לכם להבין היתכנות והצדקה כלכלית להקמת עסק. התוכנית תכלול בין היתר את המרכיבים להקמת העסק הן ברמה התפעולית והן ברמה הפיננסית. ברמה התפעולית, תציגו את עלויות ההקמה, רכישת ציוד, גיוס עובדים, שכירת מקום לעסק, פרסום, שיווק. בתוכנית תידרשו בין היתר גם להעריך את תזרים המזומנים הצפוי, כמה תעלה הקמת העסק והפעלתו, מהם התקבולים הצפויים בתקופה זו, והאם הכסף הדרוש לשם כך נמצא בידיכם. ישנם אנשי מקצוע היכולים לסייע בבניית תוכנית עסקית (רואי חשבון, כלכלנים), והם יהיו לכם לעזר באיסוף הנתונים, הצגתם וביצוע החישובים הנכונים. חשוב לזכור כי לבנק, בדיוק כמוכם, יש אינטרס שהעסק יצליח ויגדל, ואתם תהפכו ללקוחות טובים ונאמנים שלו לאורך זמן,  לכן הבנק ירצה לוודא שהתכנית שלכם הגיונית וסבירה לפני שהוא מקבל החלטה לגבי האשראי שהוא יהיה מעוניין להעניק לכם. 

הדרישות מהבנק לצורך קבלת אשראי

בד"כ קיימת נטייה מצד הבנקים לדרוש בטחונות לצורך מתן אשראי. ההתרשמות האישית של הבנק מכם ויכולת העמידה שלכם מאחורי ההתחייבויות,  היא זו שתכריע האם להעמיד לכם קו אשראי גם ללא בטחונות מלאים. הדבר תלוי בראש ובראשונה בכושר ההחזר שלכם והיכולת שלכם לעמוד מאחורי ההתחייבויות שנטלתם בעבר. בנוסף, לכל לקוח קיימת "תעודת זהות בנקאית" שבה מתועדת ההיסטוריה הבנקאית של הלקוח. "האירועים" בחשבון הם אלה שיקבעו את דירוגכם מול הבנקים. ככל שתפגינו לאורך השנים איתנות כלכלית ויציבה, הבנקים ישמחו לקבל אתכם ולהעניק לכם מסגרות אשראי ותנאים נוחים, אך בו בעת כאשר ההיסטוריה בנקאית גדושה באירועים שליליים כגון: חשבון שמצוי רוב הזמן ביתרה שלילית, או צ'קים שלא כובדו, הבנק יציע לכם אשראי יקר. ע"פ חוק בישראל אסור לבנקים לסרב לקבל לקוח, אבל השיקול על גובה האשראי והתנאים נתונים להחלטת מנהל הסניף ולכן סוף מעשה במחשבה תחילה.

מתכננים לקבל כסף מחו"ל? היערכו מראש

המערכת הבנקאית בישראל, בדומה לכלל הבנקים בעולם, עברה שינויים מהותיים בשנים האחרונות בכל הקשור להעברת ולקליטת כספים לחשבונות לקוחות בישראל. המהלך התחיל באכיפה המוגברת בארה”ב ופרסום כללי ה FATCA, אך במהרה היא חלחלה לכלל המדינות ולמערכת הישראלית. תיקון חוק איסור הלבנת הון בישראל כלל אי דיווח מס על הכנסה כעבירת מקור לפי החוק. המשמעות היא שהבנקים הפכו ל"גובה מס" בפועל ולכלי פיקוח על ידי המדינה ולכן החל משנת 2002 הבנקים חויבו למנות קציני ציות, שתפקידם להקפיד על הפעולות שנעות בבנק בכפוף לחוק איסור הלבנת הון. כאשר יש חשד שהעברות מחו"ל מפרות את החוק, הבנקים אינם לוקחים סיכון ובחלק גדול מהמקרים הלקוח מקבל תשובה שלילית לבקשתו לקבל כספים מחו"ל. המלצתנו היא ליזום פנייה כאשר מתוכננת קבלת כסף מחו"ל וליידע את הפקיד אודות העברה והסיבה לקבלת הכסף מחו"ל. אם הבנק מכיר אתכם ואת פעילותכם העסקית, ככל הנראה שהעברה תאושר, אך אם יתעורר חשד כלשהו, העברה תיבחן באמצעות קצין הציות, ותיבדק שלא מדובר בהפרה של החוק.

 

אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ מס ו/או ייעוץ השקעות  ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע במאמר הנו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו – עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. 

 

רואה חשבון אמנון בן שושן

רואה חשבון אמנון בן שושן

אודות כותב המאמר - רואה חשבון אמנון בן שושן.

שותף ומייסד משרד רואה חשבון אמנון בן שושן ושות'. בעל תואר ראשון במנהל עסקים והתמחות בחשבונאות (BA) ותואר שני עם התמחות במסים (MBA). מומחה בתחום מיסוי ישראלי ומיסוי בינלאומי, מיסוי ישראלים ברילוקיישן למדינות ברחבי העולם, התמצאות באמנות המס ודיני המיסוי הזר, תושבים חוזרים ותיקים, השקעות נדל"ן בחו"ל, מטבעות דיגיטליים, תגמול הוני ממעביד מסוג אופציות ומניות מסוג RSUS ו-ESPP, מיסוי שוק ההון, גילוי מרצון, הקמת מבני מס בינלאומיים מורכבים ובפתרונות מיסוי בקשר עם פעילותם של ישראלים במדינות ברחבי העולם ותושבי חוץ בישראל וטיפול בהחזרי מס מורכבים.

בעל ניסיון בכתיבת חוות דעת מורכבות ומייצג יחד עם צוות המשרד נישומים רבים בדיונים מול רשות המסים וקבלת החלטות מיסוי (פרה- רולינג) בתחום מיסוי בינלאומי.

אמנון אחראי לפרסומם של מאות כתבות ומאמרים בתחום המסים בעיתונות מקצועית, מרצה בכיר במוסדות אקדמיים בקורסים בתחום המסים, חשבי שכר ויועצי מס וכן מרצה בפורומים מקצועיים ובכנסים של חברות הייטק בנושא מיסוי תגמול הוני ממעביד.

אהבתם את המאמר? שתפו עם חברים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

צרו קשר

אתם מוזמנים ליצור קשר או להשאיר פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי

רישום לניוזלטר

אתם מוזמנים להשאיר פרטים ואנו נדאג לעדכן אתכם!

דילוג לתוכן