מידע ראשוני לעצמאי בנושא ביטוח לאומי

מידע ראשוני לעצמאי בנושא ביטוח לאומי

התנאים לרישום "עובד עצמאי" בביטוח לאומי

  1. מי שעוסק במשלח ידו 20 שעות בשבוע בממוצע לפחות.
  2. מי שהכנסתו החודשית הממוצעת ממשלח ידו עולה על 50% מהשכר הממוצע.
  3. מי שעוסק במשלח ידו 12  שעות בשבוע, והכנסתו עולה על 15% מהשכר הממוצע.

השכר הממוצע במשק בשנת 2019 הנו- 10,273 ש"ח.

עצמאי שעונה על אחד מהמצבים לעיל יוגדר כמבוטח "עובד עצמאי" ויידרש בתשלום מקדמות ביטוח לאומי בכל חודש. מקדמות הביטוח לאומי כוללות גם רכיב מס בריאות ומחושבות ע"פ נוסחה של ביטוח לאומי וזאת בהתאם בשיעור מהכנסתו. הכנסות המבוטח עד ל- 60% מהשכר הממוצע במשק לרוב יזכו אותו בתשלום ביטוח לאומי בשיעור מופחת ומעבר לכך יידרש בתשלום מקדמות ביטוח לאומי בשיעור מרבי.
בשנת 2019, שיעור ביטוח לאומי (ומס בריאות)  על הכנסותיו של עצמאי עד 60% מהשכר הממוצע במשק הנו – 5.97%.
ושיעור ביטוח לאומי על הכנסותיו של  עצמאי מעבר ל- 60% מהשכר הממוצע במשק הנו 17.83%.
מבוטח שמוגדר בביטוח לאומי שכיר בנוסף להיותו מוגדר עצמאי,  והכנסתו כשכיר הנה מעל 60% מהשכר הממוצע במשק, יחויב כעצמאי במקדמות ביטוח לאומי על הכנסותיו בשיעור 17.83% מהשקל הראשון כיוון שהוא כבר נהנה משיעור דמי ביטוח לאומי מופחתים על הכנסתו כשכיר שנוכו באמצעות מעסיקו בתלוש השכר.
מבוטח עצמאי זכאי לקצבאות המפורטות בחוק הביטוח לאומי. בין היתר: קצבאות ילדים, זקנה, אזרח ותיק, מילואים, דמי תאונה, נכות כללית וכדומה. חלק מהקצבאות  נגזרות בשיעור מגובה הכנסותיו המוצהרות כעצמאי בביטוח לאומי ולכן קמה חשיבות הנושא. מבוטח שיזניח וידחה את הרישום וההצהרה לביטוח לאומי על תחילת פעילותו העסקית כעצמאי,  עלולות להישלל ממנו כל זכויותיו לקצבאות מכל סוג שהוא ומנגד הוא יידרש בתשלום מקדמות על הכנסותיו כעצמאי.

חוק ביטוח לאומי מציין זאת במפורש, למשל במקרה של עצמאי שנפגע במהלך פעילותו העסקית וטרם הסדיר את רישומו בביטוח לאומי. בהתאם לסעיף 77 (א) לחוק הביטוח לאומי מתוך פרק ה' לחוק העוסק בנפגעי עבודה: "לגבי עובד עצמאי, תנאי לגמלה לפי פרק זה הוא שהמבוטח היה בעת הפגיעה רשום במוסד לביטוח לאומי כעובד עצמאי או שעשה את המוטל עליו כדי להירשם".
גם במקרה של קצבת אמהות, הוראות החוק לא מקלות. כפי שמפורסם באתר ביטוח הלאומי:
"עובדת עצמאית שתביעתה לדמי לידה, לשמירת הריון, לדמי אומנה או לדמי אימוץ נדחתה מכיוון שלא שילמה דמי ביטוח עד למועד הלידה, יכולה להגיש בקשה להענקה מטעמי צדק. הבקשה להענקה מטעמי צדק תיבדק לפי מבחנים, כללים וסכומים שנקבעו בתקנות". מניסיוננו, הסיכוי להענקה מטעמי צדק נמוך במצב שבו אישה לא נרשמה בביטוח לאומי עפ"י חוק כעצמאית במועד תביעתה לזכאות בגין הגמלה ולכן תישלל בקשתה. לסיכום- החוק מקנה זכויות רק למבוטחים שהתנהלו לפי חוק ולכן אנחנו ממליצים לפעול מול ביטוח לאומי ללא דחייה.

עצמאי שאינו עונה על הגדרה

מבוטח שאינו עונה על אף אחד מהתנאים המפורטים לעיל בתחילת המאמר, יוגדר בביטוח לאומי  "עצמאי שאינו עונה להגדרה" ולעניין חובת התשלום והזכאות לקצבאות ייחשב כבעל הכנסה שלא מעבודה.
גם עצמאי שאינו עונה על הגדרה זכאי לקצבאות מינימליות כמפורט בחוק, למעט דמי לידה ושמירת הריון. הכנסה של עצמאי שאינו עונה על הגדרה עד 25% מהשכר הממוצע ( 2,568 ש"ח), תחויב במקדמות בסך 175 ש"ח.

למידע נוסף בנושא, פנו לרואה חשבון במשרדינו.

 

רואה חשבון אמנון בן שושן

רואה חשבון אמנון בן שושן

אודות כותב המאמר - רואה חשבון אמנון בן שושן.

שותף ומייסד משרד רואה חשבון אמנון בן שושן ושות'. בעל תואר ראשון במנהל עסקים והתמחות בחשבונאות (BA) ותואר שני עם התמחות במסים (MBA). מומחה בתחום מיסוי ישראלי ומיסוי בינלאומי, מיסוי ישראלים ברילוקיישן למדינות ברחבי העולם, התמצאות באמנות המס ודיני המיסוי הזר, תושבים חוזרים ותיקים, השקעות נדל"ן בחו"ל, מטבעות דיגיטליים, תגמול הוני ממעביד מסוג אופציות ומניות מסוג RSUS ו-ESPP, מיסוי שוק ההון, גילוי מרצון, הקמת מבני מס בינלאומיים מורכבים ובפתרונות מיסוי בקשר עם פעילותם של ישראלים במדינות ברחבי העולם ותושבי חוץ בישראל וטיפול בהחזרי מס מורכבים.

בעל ניסיון בכתיבת חוות דעת מורכבות ומייצג יחד עם צוות המשרד נישומים רבים בדיונים מול רשות המסים וקבלת החלטות מיסוי (פרה- רולינג) בתחום מיסוי בינלאומי.

אמנון אחראי לפרסומם של מאות כתבות ומאמרים בתחום המסים בעיתונות מקצועית, מרצה בכיר במוסדות אקדמיים בקורסים בתחום המסים, חשבי שכר ויועצי מס וכן מרצה בפורומים מקצועיים ובכנסים של חברות הייטק בנושא מיסוי תגמול הוני ממעביד.

אהבתם את המאמר? שתפו עם חברים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

צרו קשר

אתם מוזמנים ליצור קשר או להשאיר פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי

רישום לניוזלטר

אתם מוזמנים להשאיר פרטים ואנו נדאג לעדכן אתכם!

דילוג לתוכן