תוכנית עסקית (Business plan)

תוכנית עסקית (Business plan)

תוכנית עסקית (Business plan) – פתח דברים

תוכנית עסקית – מאת רואה חשבון אמנון בן שושן. 

תוכנית עסקית היא מסמך אסטרטגי שמטרתו להוציא את המודל העסקי לפועל, ולפרוט את התוכנית הפרקטית של איך המודל עתיד לקרום עור וגידים ולהפוך לכל מה שהוגיו שאפו לו ואף יותר. המסמך יכלול את חזון החברה ולאחריו תמונה כוללת של העסק מבחינה שיווקית, תפעולית, טכנולוגית, כלכלית ועוד. הוא יכלול ניתוחי שוק וסיכונים בחתכים רלוונטיים שונים וכן תוכניות פעולה ומתן מענה לסיכונים בכל התחומים על מנת להביא את החברה להגשמת המודל העסקי. להוכחת היתכנות עסקית חשיבות גבוהה בעת בחינת האפשרות של גיוסים גדולים. קיומה של תוכנית עסקית רצינית יעיד על החברה, על המצג שהיא מייצרת תוך התחשבות בסיכונים שלקחה בחשבון וייצור רושם חיובי על המשקיעים הפוטנציאליים.

עריכת תוכנית עסקית נדרשת בתחילת הפעילות העסקית תוך הגדרת יעדים ברורים ומטרות קרובות. הרוב המוחלט של "רעיונות" ומיזמים נפלאים נשמעים טוב בעל פה, אולם לאחר הניתוח הכלכלי נחשפים המספרים ומתחילים לצוץ העלויות, הקשיים ביישום ומגלים שהרעיונות/המיזמים אינם כלכליים. תוכנית עסקית מיועדת בראש ובראשונה לבעל העסק/יזם ומאפשרת לו לבחון "היתכנות רעיונות” לצורך הערכת כדאיות כלכלית של העסק, הצבת יעדים ומעקב אחר ביצוע האסטרטגיה העסקית.

מהן מטרותיה של תוכנית עסקית? 

  1. מסמך המספק תמונה עתידית צפויה של העסק/המיזם מבחינה: אסטרטגיה עסקית, שיווקית, תפעולית וכלכלית.
  2. ניתוח שיטתי ומסודר של העסק/מיזם על מנת להביא את החברה להגשמת המודל העסקי. 
  3. נועדה לבדוק קיומה של היתכנות עסקית, כדאיות כלכלית מעמיקה, ובניית תכנון אסטרטגיה עסקית.

למי נועדה תוכנית עסקית?

  1. תוכנית עסקית היא בראש ובראשונה תכנון אסטרטגי עבור בעל העסק. לצורך בדיקת “היתכנות עסקית” והערכת כדאיות כלכלית של המיזם/העסק.
  2. תוכנית עסקית מיועדת עבור גיוס מימון ו/או שותפים פוטנציאליים (בנקים, קרנות השקעה, משקיעים, שותפים).
  3. תוכנית עסקית נדרשת לצורך תכנון ומעקב אחר ביצוע האסטרטגיה העסקית דה פקטו. 

למה בעל עסק צריך תוכנית עסקית? 

  1. כדי לדעת לאן הוא רוצה להגיע ברמה העסקית. אם אין לו תכנית מסודרת, הוא לא יגיע לשם! אם בעל העסק לא יודע מה יעדו, איך ידע שהגיע ליעד.
  2. להציג תמונה ראלית. במקרים רבים התכניות העסקיות “מנותקות” מהמציאות והמספרים הכלולים בהן  אינם ראליים.

חשוב לזכור- פקידי בנק ומשקיעים שבוחנים את התוכניות העסקיות הנם בעלי ניסיון ומיומנים בניתוח תכניות עסקיות.
אם בעל העסק מעוניין שיתייחסו אליו ברצינות, רצוי שישקף בפניהם תמונה עסקית מציאותית ולא דמיונית. רצוי להתחיל  את ההתקשרות מול גורמים מקצועיים ברגל ימין.

תכנית עסקית חייבת להתפתח ולהשתנות תוך כדי תנועה. לא קיימת תכנית עסקית שהתממשה בדיוק לפי המתוכנן.
צריך לשנות ולעדכן  את התכנית העסקית לעתים תכופות, בהתאם להתקדמות בשטח.
יש להתמקד בפעילויות המצליחות  ולא להתאהב בפעילויות המפסידות.
קשה להודות בטעויות, אבל צריך לדעת מתי להפסיק!

מהו הפורמט הנכון לתכנית עסקית? התשובה: תלוי למי ולאיזו מטרה. 

  1. תכנית המיועדת להצגה בפני גופי מימון, משקיעים ושותפים פוטנציאליים תכלול, חלק מילולי שיתאר את הפעילות והסביבה העסקית, מתחרים, חקר שוק, יתרון יחסי של העסק בענף, ההזדמנות העסקית למשקיעים פוטנציאליים, הגדרת קהל היעד ואפיקי השיווק והמכירה. חלק פיננסי שיכלול תחזית הכנסות/הוצאות לשנים הקרובות, גובה ההשקעה הנדרשת, החזר צפוי של ההשקעה, שיעור תשואה של ההשקעה, נקודת איזון, ניתוח רגישות ותוצאות הפעילות של העסק בפועל לאורך השנים. החלק הפיננסי יכיל תחשיבים באקסל וניתוח רגישות של תחזית ההכנסות וההוצאות לשנים הקרובות.
  2. תכנית עסקית המיועדת לבעל העסק/היזם,  הנה לצורך בדיקת היתכנות עסקית ומעקב אחר ביצוע האסטרטגיה העסקית. ולכן חשוב שהתכנית תיכתב בשפה פשוטה, מתמצתת ומובנת שתכלול רשימת נקודות ויעדים לביצוע.

ארבע נקודות למחשבה

  1. תכנית עסקית המיועדת לצורך גיוס משקיעים, מימון, שותפים, רצוי שתיערך באופן מקצועי. תכנית שנערכת באופן חובבני מותירה רושם שלילי. זכרו- אמנם חשוב מאוד למשקיעים/שותפים/בנקים לבחון את “היתכנות העסקית” אבל לא פחות חשוב עם מי הם עושים עסקים.
  2. חשוב לציין יתרונות של היזם/בעל העסק באותו ענף פעילות, הצלחות מהעבר (אם ישנן) וכל רקע חיובי שיכול לסייע.
  3. תכנית עסקית חייבת להיות “ראלית” ולכלול נתונים מדויקים ונכונים. למשל: אם קיימת תחרות בשוק או אם מתחרה באותו ענף הגיש בקשה לפטנט, רצוי מאוד שהמידע הנ”ל יקבל ביטוי בתכנית העסקית.
  4. תכנית "אופטימית" מידי לא תתקבל בברכה,  אלא אם כן אותו שותף/משקיע הוא חסר ניסיון. 

אודות משרדינו

משרד רואה חשבון אמנון בן שושן ושות’ מתמחה בייעוץ עסקי בכל שלב בפעילות העסקית (שלב הרעיון, שלב ההקמה, עסק חדש, עסק ותיק). המשרד מלווה עסקים בהצלחה בזכות שיטת עבודה ייחודית, מגייס משקיעים, מייצג עסקים מול בנקים ומחויב לסטנדרטים הגבוהים ביותר של שירות, ידע מקצועי, כתיבה, ואינטגרציה בין תחומי המס השונים, לרבות הכרות עם התקינה החשבונאית. משרדינו מפרסם מידי תקופה עשרות מאמרים במגוון תחומים לרווחת הלקוחות וגולשים מזדמנים.

רואה חשבון אמנון בן שושן

רואה חשבון אמנון בן שושן

אודות כותב המאמר - רואה חשבון אמנון בן שושן.

שותף ומייסד משרד רואה חשבון אמנון בן שושן ושות'. בעל תואר ראשון במנהל עסקים והתמחות בחשבונאות (BA) ותואר שני עם התמחות במסים (MBA). מומחה בתחום מיסוי ישראלי ומיסוי בינלאומי, מיסוי ישראלים ברילוקיישן למדינות ברחבי העולם, התמצאות באמנות המס ודיני המיסוי הזר, תושבים חוזרים ותיקים, השקעות נדל"ן בחו"ל, מטבעות דיגיטליים, תגמול הוני ממעביד מסוג אופציות ומניות מסוג RSUS ו-ESPP, מיסוי שוק ההון, גילוי מרצון, הקמת מבני מס בינלאומיים מורכבים ובפתרונות מיסוי בקשר עם פעילותם של ישראלים במדינות ברחבי העולם ותושבי חוץ בישראל וטיפול בהחזרי מס מורכבים.

בעל ניסיון בכתיבת חוות דעת מורכבות ומייצג יחד עם צוות המשרד נישומים רבים בדיונים מול רשות המסים וקבלת החלטות מיסוי (פרה- רולינג) בתחום מיסוי בינלאומי.

אמנון אחראי לפרסומם של מאות כתבות ומאמרים בתחום המסים בעיתונות מקצועית, מרצה בכיר במוסדות אקדמיים בקורסים בתחום המסים, חשבי שכר ויועצי מס וכן מרצה בפורומים מקצועיים ובכנסים של חברות הייטק בנושא מיסוי תגמול הוני ממעביד.

אהבתם את המאמר? שתפו עם חברים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

צרו קשר

אתם מוזמנים ליצור קשר או להשאיר פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי

רישום לניוזלטר

אתם מוזמנים להשאיר פרטים ואנו נדאג לעדכן אתכם!

דילוג לתוכן